The 4Cs: Creativity, Critical Thinking, Communication and Collaboration in Schools

Ladosné Dobai Johanna vagyok, a pécsi Cserepka Iskolában dolgozom; és egyike voltam azon kollégáimnak, akik részt vettek az Erasmus+ 2020-as mobilitási programjában. Nem tanárként, sokkal inkább a tanítást-edukálást segítő munkatársként (kommunikációs, marketingesként) kapcsolódtam be ebbe a projektbe, ezért nem módszertani/didaktikai kérdésekre kerestem a választ, sokkal inkább célom az volt, hogy a tanítás és tudásmegosztás rendszere mögött meglássam azt a szemléletet, ami állandó mozgatója egy versenyképes iskolának.


Örömmel vettem, amikor a jelentkezési fázisban egy olyan kurzus került a látószögembe, ami ezt a vágyamat engedte teljesülni, így az Europass Teacher Academy által szervezett "The 4Cs: Creativity, Critical Thinking, Communication and Collaboration in Schools" képzésre regisztráltam.


A kurzusom 2021 augusztusában volt Dél-Franciaországban, Nizzában, amit nizzai International House kellő körültekintéssel, alapossággal menedzselt.


Az eltöltött hat nap alatt lehetőségem volt egy vezetett sétán végig járni Nizza óvárosának nevezetességeit, idegenvezetőnk a képzést szervező iskola egyik tanára volt. Számtalan látni- és tudnivaló mellé hasznos információkat is kaptunk tőle a helyi gasztronómia tekintetében: mit-hol érdemes megkóstolni és mikor célszerű felkeresni az éttermet. A város nevezetességei mellett a régió is igen színes programokkal várta az odalátogatókat. Így három opció közül (egy idegenvezető által vezetett buszos túra a szomszédos Villefranche-ba; egy gasztronómiai séta a helyi óváros éttermei között; búvárkodás és víziséta a mediterrán tengerparton) választhattam egy kedvemre valót.


Egy 12 csapattagból álló rendkívül színes, nemzetközi team-mel találkoztam nap-mint-nap, ahol egyaránt voltak tanítók, tanárok a különböző iskolatípusokból (az általános iskolától a gimnáziumon át az egyetemig), illetve rajtam kívül volt olyan résztvevő is, aki nem közvetlenül kapcsolódott be a tanulási-tanítási folyamatokba.


Oktatónk Susanne Geller, a kurzus címéhez hűen alaposan körbejárta mind a négy kérdéskört, így számtalan inspiráló beszélgetésre nyílt lehetőség, illetve arra is volt idő, hogy gyakorlati/empirikus tapasztalataink legyenek, akár a kollaborálást segítve, akár a kreatív kommunikációt támogatva.

Csoportszinten átéltük azt, hasonló kihívásokban vagyunk, nemzeti kultúránktól függetlenül. Hallottunk a legújabb kutatási eredményekről, amelyek a kritikai gondolkodás tekintetében (is) vizsgálták a mostani iskolás generációt, és közösen levontuk azt a konzekvenciát is, mennyire nagy felelőssége van az iskoláknak, hogy ezt területet jobban/hatékonyabban fejlesszék. Ma a 21. században a mindennapjainkat könnyíti meg, ha figyelünk az úgynevezett "soft skillekre", fejlesztve azon területeken melyek, a gondolatok megosztásában, kérdések megfogalmazásában az együttműködésben, élmények és tapasztalatok összegyűjtésében és alkalmazásában; egyes dolgok többszempontú megközelítésében állnak előttünk.


Insipáló beszélgetéseinket sokszor délutánonként a szabadfoglalkozásainkon is folytattuk, olyan volt ez számomra mint egy szakmai megújulás, igazi frissítő levegő. Sok már kipróbált ötletet kaptam a többiektől, így számos megvalósítható tervet/lehetőséget látok magam előtt a következő években. És bevallom, hihetetlen jól érzés volt iskolámat képviselni egy nemzetközi környezetben, magabiztosságot adott, hogy mindezt nem anyanyelvemen, hanem angol nyelven tehettem.


Amit pedig még saját élményemként hozok haza egy hét után az, hogy minden változik (...a gazdaság, a kultúránk, benne a nagyrendszer, a kis ember...) és alakul. Ez általában szükségszerű, még akkor is, ha nem mindig könnyű a változást feldolgozni. Az új helyzetekben talán az új kihívások a legijesztőbbek, ezek miatt viszont gyakran komfortzónán kívül kerülni senki nem szeret.

(...) Mi pedig akkor leszünk versenyképes iskola, ha ebben a folyton változóban folyamatosan keressük az utat. Utat a tananyaghoz, a gyerekekhez, a szülőkhöz, a kollégákhoz. Hatékonyak viszont úgy leszünk, ha energiát fektetünk abba, hogy kritikusan gondolkodva, integráljuk a régi tapasztalást, és kreatívan kommunikálva, kooperálva, együtt dolgozzunk a jelennel.



©SMART Tanítás és Tanulás a Cserepkasuliban | Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el